Millions thanks to....

Jul 26, 2011

Mak Long's Kitchen...

Semalam aku ke vitacare kat dlm k4 wangsa maju, beli Accu-Check untuk pantau paras gula harian hubby. Beli juga teh misai kucing... pharmacist tu cakap elok juga diamalkan minum teh misai kucing... at least sedikit sebanyak boleh bantu kontrol gula dalam darah....aku harap gitulah...


Pagi tadi aku buatkan air teh misai kucing satu botol penuh untuk en hubby bawak bekal gi kerja...pastu bekalkan nasi (aku guna beras herba poni....in fact, lepas je tahu yang hubby kena diabetis, terus aku tukar beras...pakai beras herba poni campur dengan eco brown rice untuk hubby) ngan kari ikan tanpa santan dan bendi. Setiap hari mesti bekalkan dia makanan pergi kerja.....tak nak dia makan makanan luar....risau sebab takut dia tak pandai pilih menu...lagipun, nanti kalau pergi kedai, dah tengok macam-macam menu...takut dia tak tahan godaan....biarlah dia rehat kat ofis...makan bekal je....lebih terjamin, bersih dan yang penting selamat....setiap hari aku mesti bangun pagi siapkan breakfast dan masak lauk untuk dia bawak bekal lunch kat ofis.

Tengahari tadi call, sebak ngan terharu aku bila dia cakap kari ikan tu sedap...habis dia makan...aku tahu kari tu sebenarnya tak sedap ...apa yang nak rasa sedapnya..santan tak ada, gula tak ada, garam pun pakai garam beli kat farmasi.....aku bukan terharu sbb dia puji masakan aku...tapi terharu sbb dia sendiri berusaha untuk kontrol diet dan ubah cara pemakanan dia....dan aku kena support dia ... apa saje menu untuk dia, itulah jugak menu yang aku akan makan....sama2 makan supaya dia tak rasa terasing dan tak rasa mcm org sakit....

hari ni macam biasa (aku rasa dlm 2 3 hari ni dah jadi rutin aku mesti cari info pasal diabetis), google lagi pasal diabetis...terjumpa satu page ie Mak Long's Kitchen . Banyak info-info berguna dalam page Mak Long ni......macam mana nak jaga pesakit diabetis, apa resepi yang sesuai untuk pesakit diabetis dan mcm-2 lagi...sangat-sangat hargai pengalaman dan info dari Mak Long.  Terima kasih Mak Long. Minta izin Mak Long ye share link kat sini......manalah tahu..kalau ada kawan2 online yang singgah kat sini yang menghadapi masalah yang sama dengan aku, boleh la mendapat panduan dan info berguna tentang penyakit ni.

 Tadi baca kat page Mak Long, Mak Long cadangkan buat buku catatan harian untuk bacaan Accu-Check. Ermm....bagus jugak cadangan ni.....hari ni aku nak buat buku catitan, bawak balik letak dlm kit accu-chek dan catat pengambilan bacaan harian.....

Kalau ada melawat blog aku ni...dan ada info berkenaan dengan petua-petua atau resepi-resepi yang baik untuk pesakit diabetis, harap dapat tinggalkan komen anda dan dapat share bersama....sebab sekarang ni aku sangat-sangat buntu dan tak tahu apa nak dimasak untuk hubby makan....

No comments:

Post a Comment

Belonging to

Copyright reserved by Nur's Boutique Gallery | 2010

the other site...

Jutaan terima kasih kpd yg menjadi follower blog yg tak berapa nak hebat ini...

Kepada yang tersinggah dan tidak suka akan blog ini, bebas untuk tidak membaca dan tidak membelek-belek...semua yang ada kat sini sekadar luahan pengalaman dan isi hati yg tidak ada kena mengena dengan sesiapa....

(^_^)

What the latest??