Millions thanks to....

Jan 25, 2011

As Salam

As Salam....

Hari ni aku saje balik lewat...stayback kat ofis......jiwa cam kacau skit...mcm2 fikir....pernah tak uols rasa mcm apa yg aku rasa?..kdg2 kita rasa jiwa tak tentu arah...kepala fikir mcm2...nak luahkan perasaan tapi tak tahu kat siapa....dan bab2 nak meluahkan perasaan ni bukan sebarangan boleh diluahkan.....kena jugak pilih kawan mana yang boleh dipercaya...silap2 jadi "harapkan pagar....pagar makan padi"...huhuhu

Ermm....macam biasa...tempat utk aku mereleasekan ketensenan aku ni....kat ofis la..mana lagi....balik lewat...layan perasaan...blogging...ermm....

Aclty hari ni, aku bukan nak meluahkan perasaan dan berdrama dengan perasaan aku ni...huhuu..aku nak share satu topik yang membuatkan aku terpanggil untuk sama2 berkongsi dengan uols...aku terjumpa dan terbaca tentang perkara ni masa tengah jalan2 dr blog ke blog.....then terjumpa blog Nurul Harnani Kasmari.....first entry bila bukak blog ni terus tertera persoalan "SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN SALAM?"

Terima kasih kepada harnani sebab sama2 berkongsi ilmu....semoga kita sama2 mendapat manfaat dan pengajaran dari cerita ni.....yang mana baik kita kongsi bersama....yang mana buruk, kita hindari bersama.....

Siapa Yang Menggunakan Perkataan "Salam?"...

Erm, aku rasa kita semua pernah guna perkataan Salam kan?......termasuk la aku.....sala tu seolah2 macam satu trend penulisan pulak.....betul tak?..kdg2 kita nak taip sms ..ringkas cerita kita mulakan dgn salam....nak tulis entry, kita mulakan dengan salam.......Subhanallah.....rupanya perkataan Salam tu membawa maksud yang tidak baik...........

Mari kita sama2 renungkan dan sama2 kita berubah selepas ini.....

(petikan aku copy dr blog Nurul Harnani....mintak izin share bersama ye dik....:)







SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"?
apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)". Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yg buruk).
(QS. 43:89)


Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.



Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulullah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”


Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata “Kirim salam, assalamualaikum pada DOLLAH ye”

Dan bukannya : “Kirim salam kat DOLLAH yer” Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolongkirim salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email.

^
^
^
SECARA RUMUSAN :

Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”

*
*
*
JADI NAK GUNAKAN APA YA???


Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”


Sekian, semoga ada manfaatnya


No comments:

Post a Comment

Belonging to

Copyright reserved by Nur's Boutique Gallery | 2010

the other site...

Jutaan terima kasih kpd yg menjadi follower blog yg tak berapa nak hebat ini...

Kepada yang tersinggah dan tidak suka akan blog ini, bebas untuk tidak membaca dan tidak membelek-belek...semua yang ada kat sini sekadar luahan pengalaman dan isi hati yg tidak ada kena mengena dengan sesiapa....

(^_^)

What the latest??