Millions thanks to....

Nov 1, 2010

sweet dessert....

Today, let's talk about dessert. I loveeeeee dessert.. seriously ! any kind of dessert...specially dessert that based on cheese, milk, & kekacang (semua jenis)....^_^

yesterday my birthday...hehehe....kalau ikut ic yg ke-32, but kalau ikut sebetulnya yg ke-31 (sebab aku lahir kat luar malaysia, masa daftar kat malaysia family register awal 1 tahun)....tapi semalam masa dpt sms wish besday dr ayah, dia wish yg ke-30....so now...aku dh confius,...tahun bila sebenarnya aku lahir....hahahaha.....what a freak i am !

Semalam ajak hubby keluar gi cari gelatin. Dah lama aku cari Gelatih keluaran Halalgel....pergi giant, tesco, carrefour semua gelatin yg ada keluaran company yg aku x pernah dengar. Then bila tgk kat label, takder pun logo halal ke haram..bukan logo je, sumber dr mana gelatin tu dtg pun x dinyatakan. Yg 'ditempet' kat botol tu cuma nama dan alamat kilang yg mengeluarkannya je....sbb tu le aku x beli....was was aku nak pakai....better aku x yah ambik risiko....huhu

So, semalam aku pergi satu kedai kat melawati..aku dah lupa apa nama kedai tu, tapi kedai tu berkonsepkan islam means semua yg dijual kat situ, memang sah sah halal. Lucky, Gelatin dr Halalgel ada dijual kat situ....yahuuuu....punya la penat aku ke sana sini duk mencari, rupanya ada dekat rumah je...huhu...tapi leh tahan gak la harganya...RM11/ sekotak, dlm tu ada 5 sachet x 25gm. Tapi takpe, sbb yg ni je yg aku yakin 100% memang Halal.

Memang rasa xcited & tak sabar aku nak buat dessert....dlm kepala mcm2 dessert aku nak buat...tp kang kalau aku buat banyak2, saper nak makan...huhu....takpe...sehari aku buat satu dessert !

Menu dessert 31/10......Yummmmmyyyyy !!


Mango Jelly ...letak dlm peti ais kasik sejuk baru makan.....nyamannnnnnn !

Resepi :
Susu Cair Ideal 1 tin
Manggo 1/2 biji
Gula 4/5 sb
Gelatin 10gm
agar2 serbuk 20gm

Cara2 :
Bahan A : Masak 250ml air, bila dh masak, masukkan susu ideal, gelatin (dilarutkan dahulu bersama air panas), gula dan serbuk agar2. Masak dan kacau sehingga semua bahan2 tadi betul2 larut. Angkat dan tuangkan dlm bekas.

Bahan B : Blend Manggo, masak bersama air, masukkan larutan gelatin 2sb dan gula.


Peanut Choc Brownies.....rich with choc...sedapppp !

Puding Lapis Coklat....yg ni patutnya ada kuah coklat tp x sempat buat...hehe...best giler !

No comments:

Post a Comment

Belonging to

Copyright reserved by Nur's Boutique Gallery | 2010

the other site...

Jutaan terima kasih kpd yg menjadi follower blog yg tak berapa nak hebat ini...

Kepada yang tersinggah dan tidak suka akan blog ini, bebas untuk tidak membaca dan tidak membelek-belek...semua yang ada kat sini sekadar luahan pengalaman dan isi hati yg tidak ada kena mengena dengan sesiapa....

(^_^)

What the latest??