Millions thanks to....

Jan 26, 2013

Al- Habbah Al-Sawda

As salam

Alhamdulillah....berkesempatan untuk menulis hari ni..

Hari ni saya nak berkongsi sedikit mengenai Herba yang disarankan sendiri oleh Nabi Junjungan kita, Nabi Muhammad S.A.W. 

Herba yang hebat ini dikenali sebagai Al Habbah Al Sawda (Habatussauda) atau dikenali juga sebagai Jintan Hitam Arab atau nama saintifiknya Nigela Sativa. Nama mat sallehnya Black Cumin

Bunga Habatussauda

Dalam hadis-hadis Rasulullah, sejak 1400 tahun lagi sudah menyatakan berkenaan dengan perubatan, khususnya mengenai al Habbah al Sawda ini. Antara hadis Baginda bermaksud : "Sesungguhnya, al Habbah al-Sawda boleh menyembuhkan segala penyakit kecuali as-Sam (Maut)". - Hadith Riwayat Al-Bukhari.


Al Habbah Al Sawda ini dapat mengaktifkan sistem daya tahan tubuh di mana ianya dapat menambahkan kekuatan badan bagi melawan sebab-sebab datangnya penyakit dan sekaligus menghapuskannya. 

Doktor Abu Ali Al-Husain bin Abdullah bin Sina atau lebih dikenali dengan nama Ibnu Sina di dalam bukunya al-Qanun fi Al-Tibb berkata "Sifat as Sawda ialah pedas, kering, panas boleh membuang kalenjar angin daripada tubuh selain boleh membersihkan perut, mengubati jerawat, panau dan menyembuhkan bengkak-bengkak".

Daripada kajian, didapati antara penyakit yang boleh sembuh dengan mengambil minyak al Habbah al Sawda ialah :
  • Mencergaskan ingatan dan cepat faham (bagus utk org tak berapa nak cergas mcm aku...hehe)
  • Sakit lumpuh
  • Menghancurkan batu karang
  • Mengubati ampus dan sesak nafas
  • Mengubat batuk dan asma
  • Mengubat sendi dan lelak
  • Mengubat penyakit kencing manis 
  • Mengubat penyakit buah pinggang dan pundi kencing
  • Muntah dan mual
  • Mengubat radang hati dan sempit urat darah
  • Mengubat sakit kepala

Kami suami isteri baru je nak mula mengamalkan Habatussauda. Mudah mudahan dengan izin Allah, dapat mengurangkan penyakit2 yang ada terutama suami yang mengidap kencing manis. Untuk permulaan, kami ambil Habatussauda keluaran Halalgel. Beli kat Farmasi. Harga RM 33.00/sebotol. Makan 2 biji pagi 2 biji petang.

In Shaa Allah, nanti kami kongsikan hasilnya. Pada kawan2 yang nak mencuba, boleh dapatkan macam-macam produk Habatussauda. Pada kawan-kawan yang sudah mencuba atau mengamalkan Habatussauda, boleh lah kongsikan serba sedikit pengalaman di ruangan komen. Untuk info bersama. 


3 comments:

  1. wahhhh... nk try gaklah... skrg ni mmg tgh hadpi mslh kesihatan jk... moga semuanya selamat... aminnn...

    ReplyDelete
  2. comell layout nih... tp suker lg layout yg ada gmbr tie dn hasif tu... model2 tlg comel... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...tq kak gee....saje je tukaq...segan la nak letak gambar sendiri....malu org tengok...tu yang tukaq header nih pulak...:)

      Delete

Belonging to

Copyright reserved by Nur's Boutique Gallery | 2010

the other site...

Jutaan terima kasih kpd yg menjadi follower blog yg tak berapa nak hebat ini...

Kepada yang tersinggah dan tidak suka akan blog ini, bebas untuk tidak membaca dan tidak membelek-belek...semua yang ada kat sini sekadar luahan pengalaman dan isi hati yg tidak ada kena mengena dengan sesiapa....

(^_^)

What the latest??